E60/E61
Nem a legújabb modellt sikerült beszerezni, de itt már megtaláltam azt, ami nekem kell és elérhető áron. A széria tartogatott pár forradalmi újítást.
A BMW E60/E61 a BMW 5-ös sorozat ötödik generációja. 2003-tól 2010-ig, 4-ajtós szedánként (E60-as modellkód) és 5-ajtós verzióban (E61-es modellkód, „Touring” -ként, azaz kombi) volt forgalmazva.
Az ötödik generáció számos új elektronikai funkciót vezetett be, többek között az iDrive információs és szórakoztató rendszert, a Head-Up kijelzőt, aktív sebességtartó automatikát, aktív kormányzást, adaptív fényszórókat, éjszakai látást (Night Vision), sáv elhagyás figyelmeztetést és a hangvezérlést. Az E60 volt az első 5-ös sorozat, amely turbófeltöltős benzinmotorral, 6-fokozatú automata sebességváltóval és regeneratív fékezéssel (fékenergia visszanyerő rendszer) volt elérhető.
Az utcai sport verzióját, az M5 modellt 2005-ben vezették be, és az S85 V10 motor hajtja. A szedán és touring karosszériával értékesítették, a legtöbb autó 7 sebességes SMG III sebességváltóval volt szerelve.
Az elődje az E39, majd 2010-ben az F10 váltotta fel.
Fejlesztés:
Az E60 fejlesztési programja 1997-2002 között zajlott. A vezető tervezője Boyke Boyer volt. A végleges tervet, amelyet Davide Arcangeli a BMW tervező igazgatója, Chris Bangle fejlesztett ki, 2000-ben és a német formatervezési szabadalmak 2002. április 16-án nyújtották be.
A szedán 2003. július 5-én indult Európában és 2003 októberében Észak-Amerikában. 2004 végén a Touring modellek kerültek bevezetésre.
Karosszéria formák:
- Sedan (E60)
- Hosszú tengelytávú szedán (L-E60 - ez csak kínában volt elérhető)
- Touring (E61)
Az E60 karosszériájának eleje alumíniumból készült, de acél az utastér és a hátsó rész. Ezzel sikerült a szedán modellek súlyeloszlását 50:50 százalékban megvalósítani.
Érdekesség:
Az E65 7-es sorozatban először debütáló iDrive információs és szórakoztató rendszer minden E60 modell megkapott. A szabványos iDrive rendszer 6,5 hüvelykes LCD-képernyőt, Bluetooth-kihangosítót és hangvezérlést, valamint járműbeállításokat tartalmazott. Az opcionális funkciók közé tartozik a 8 hüvelykes LCD képernyő, a műholdas navigáció és a DVD lejátszó.
Az E60-ban elérhető egyéb funkciók közé tartozik az aktív sebességtartó automatika, a Bi-Xenon fényszórók, a futószárnyas gumiabroncsok, az aktív stabilizátorok és az aktív kormányzás. A biztonsággal kapcsolatos elemek közé tartozik a dinamikus stabilitásszabályozás (DSC), az adaptív fényszórók és az éjjelátó.
Az E60 élettartama alatt az alábbi funkciók kerültek hozzáadásra: Aktív sebességtartó automatika Stop & Go, kulcs nélküli bejutás, LED hátsó lámpák, sávelhagyás figyelmeztetés és a vészfékezés figyelmeztetés.
Az E60 volt az első 5 sorozat 22 év alatt, amikor a középkonzol nem irányult a vezető felé de az E60 utódja visszatért a középkonzol elforgatásához a vezető felé.
2003-ban az 525i, az 530i, az 545i és az 550i gépekhez 6 sebességes SMG sebességváltót ajánlottak.
Az E60 M5-öt a BMW S85 4999 cc V10 motor hajtja.
Az M5-ösek 7-fokozatú automata sebességváltóval ("SMG III") gyártották, azonban néhol felbukkan 6 sebességes manuális váltóval is.
Kezdetben az 5-ös széria az EuroNCAP tesztjén csupán 3 csillagot ért el. Ezután módosítottak a kormányoszlopon, lábtartón, ajtókereten, zárakon, a légzsákokon, és az elektronikán, minek köszönhetően sikerült kiérdemelni a 4 csillagot.
A BMW állásfoglalása ezzel kapcsolatban az volt, hogy a módosítások pusztán a pontszámokat érintik, nem pedig a jármű biztonságát, ezért a régebbi modelleket nem hívták vissza.
EuroNCAP pontok:
Felnőtt védelem: 4/5 stars
Gyerek védelem: 4/5 stars
Gyalogos védelem: 1/4 stars
Az amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet (IIHS) tesztjén az E60 széria jó értékelést kapott frontális ütközésre, oldalütközésnél viszont valószínűleg a vezető súlyos törést, és vagy belső szervi sérüléseket szenvedett volna. A tesztet 2007-ben végezték, a későbbi modelleken javítottak az oldalütközés biztonságán.
NHTSA pontok
Vezető: 3/5 stars
Utas: 5/5 stars
Vezető oldalbiztonság: 5/5 stars
Utas oldalbiztonság: 5/5 stars
Borulás: 4/5 stars
Ráncfelvarrás (Facelift - LCI):
A BMW E60-at 2007-ben érte utol a facelift. Ez kívülről kisebb változtatásokat jelentett, mint például új első fényszórók, hátsó lámpák, és első lökhárítók.
Belül az iDRIVE rendszer programozható "kedvenc" gombokat kapott (kései 2008-as modellektől), frissítették a menü rendszert, és az addigi DVD rendszert belső tárolósra cserélték. Mechanikailag új motorok és váltók érkeztek az E70 X5-ből.
Az aktív sebességtartó automatika innentől kezdve teljesen meg tudja állítani az autót, majd újra indulni tud. Az első fényszórók immár adaptívok, a hátsó lámpák ledesek. Megjelent a sávelhagyás figyelmeztetés, az éjjellátó berendezés és a head-up display.
Motor variációk:
Benzines:
Modell | Év | Motor | Erő | Nyomaték |
---|---|---|---|---|
520i | 2003-2005 | M54B22 6-cyl |
125 kW (168 hp) at 6,250 rpm |
210 N⋅m (155 lb⋅ft) at 3,500 rpm |
2007-2010 | N46B20 4-cyl |
115 kW (154 hp) at 6,400 rpm |
200 N⋅m (148 lb⋅ft) at 3,500 rpm |
|
2007-2010 | N43B20OL 4-cyl |
125 kW (168 hp) at 6,700 rpm |
210 N⋅m (155 lb⋅ft) at 4,250 rpm |
|
523i | 2005-2007 | N52B25 6-cyl |
130 kW (174 hp) at 5,800 rpm |
230 N⋅m (170 lb⋅ft) at 3,500 rpm |
2007-2010 | N53B25UL 6-cyl |
140 kW (188 hp) at 6,100 rpm |
240 N⋅m (177 lb⋅ft) at 3,500 rpm |
|
525i | 2003-2005 | M54B25 6-cyl |
140 kW (188 hp) at 6,000 rpm |
237 N⋅m (175 lb⋅ft) at 3,500 rpm |
2005-2007 | N52B25 6-cyl |
160 kW (215 hp) at 6,500 rpm |
250 N⋅m (184 lb⋅ft) at 2,750 rpm |
|
2007-2010 | N53B30UL 6-cyl |
160 kW (215 hp) at 6,100 rpm |
270 N⋅m (199 lb⋅ft) at 2,400 rpm |
|
528i | 2007-2010 | N52B30 6-cyl |
169 kW (227 hp) at 6,500 rpm |
270 N⋅m (199 lb⋅ft) at 2,750 rpm |
530i | 2003-2005 | M54B30 6-cyl |
170 kW (228 hp) at 5,900 rpm |
300 N⋅m (221 lb⋅ft) at 3,500 rpm |
2005-2007 | N52B30 6-cyl |
190 kW (255 hp) at 6,600 rpm |
300 N⋅m (221 lb⋅ft) at 2,500 rpm |
|
2007-2010 | N53B30OL 6-cyl |
200 kW (268 hp) at 6,700 rpm |
320 N⋅m (236 lb⋅ft) at 2,750 rpm |
|
535i | 2007-2010 | N54B30 6-cyl turbo |
225 kW (302 hp) at 5,800 rpm |
400 N⋅m (295 lb⋅ft) at 1,300-5,000 rpm |
540i | 2005-2010 | N62B40 V8 |
225 kW (302 hp) at 6,300 rpm |
390 N⋅m (288 lb⋅ft) at 3,500 rpm |
545i | 2003-2005 | N62B44 V8 |
245 kW (329 hp) at 6,100 rpm |
450 N⋅m (332 lb⋅ft) at 3,600 rpm |
550i | 2005-2010 | N62B48TÜ V8 |
270 kW (362 hp) at 6,300 rpm |
490 N⋅m (361 lb⋅ft) at 3,400 rpm |
M5 | 2005-2010 | S85B50 V10 |
373 kW (500 hp) at 7,750 rpm |
520 N⋅m (384 lb⋅ft) at 6,100 rpm |
Diesel
Modell | Év | Motor | Erő | Nyomaték |
---|---|---|---|---|
520d | 2005-2007 | M47D20 4-cyl turbo |
120 kW (161 hp) at 4,000 rpm |
350 N⋅m (258 lb⋅ft) at 1,750-3,000 rpm |
2007-2010 | N47D20 4-cyl turbo |
130 kW (174 hp) at 4,000 rpm |
350 N⋅m (258 lb⋅ft) at 1,750-2,500 rpm |
|
525d | 2004-2007 | M57TU2D25 6-cyl turbo |
120 kW (161 hp) at 4,000 rpm |
400 N⋅m (295 lb⋅ft) at 2,000 rpm |
2004-2007 | M57TU2D25 6-cyl turbo |
130 kW (174 hp) at 4,000 rpm |
400 N⋅m (295 lb⋅ft) at 2,000 rpm |
|
2007-2010 | M57TU2D30UL 6-cyl turbo |
145 kW (194 hp) at 4,000 rpm |
400 N⋅m (295 lb⋅ft) at 1,300-3,250 rpm |
|
530d | 2003-2005 | M57TUD30 6-cyl turbo |
160 kW (215 hp) at 4,000 rpm |
500 N⋅m (369 lb⋅ft) at 2,000 rpm |
2005-2007 | M57TUD30 6-cyl turbo |
170 kW (228 hp) at 4,000 rpm |
500 N⋅m (369 lb⋅ft) at 1,750 rpm |
|
2007-2010 | M57TU2D30OL 6-cyl turbo |
173 kW (232 hp) at 4,000 rpm |
500 N⋅m (369 lb⋅ft) at 1,750-3,000 rpm |
|
535d | 2004-2007 | M57TUD30 6-cyl turbo |
200 kW (268 hp) at 4,400 rpm |
560 N⋅m (413 lb⋅ft) at 2,000-2,250 rpm |
2007-2010 | M57TU2D30TOP 6-cyl turbo |
210 kW (282 hp) at 4,400 rpm |
580 N⋅m (428 lb⋅ft) at 1,750-2,250 rpm |
Alábbi váltókkal voltak szerelve:
- 6 sebességes ZF S6-37 manuális (2004-2010)
- 6-sebességes ZF S6-53 manuális (2004-2010)
- 6-sebességes ZF 6HP19 automata (2003-2007)
- 6-sebességes ZF 6HP26 automata (2003-2010)
- 7-sebességes SMG